skip to Main Content
Slik  Utviklet  Elektronisk  Musikk  Seg  De  Første  Tiårene

Slik utviklet elektronisk musikk seg de første tiårene

Elektronisk musikk er i historisk sammenheng, et uttrykk for musikk som er laget med elektroniske instrumenter og datamaskiner. Den første tiden var det teknologiske framsteg som båndopptaker og synthesizere som tok sjangeren med storm, mens senere gjorde andre digitale instrumenter det mulig å skape elektronisk musikk hvor som helst, når som helst. Elektronisk musikk har som formål å skape nye lyder og bilder av elektronisk utstyr, men bygger likevel på alle de andre sjangrene innenfor musikk. Store influenser er jazz, klassisk, pop og rock.

1960-tallet

Allerede på 1960-tallet eksperimenterte grupper som Pink Floyd og til og med vår egen Arne Norheim, med bruk at datamaskiner til å frembringe lyder som ellers ville måtte bli spilt av instrumenter. Selv om ikke musikken til Pink Floyd regnes for elektronisk musikk, benyttet de mange av de samme virkemidlene når de laget musikk. Spekket med et fantastisk lysshow ble ikke bare Pink Floyd populære, de ble verdensberømte.

1970-tallet

Utviklingen av synthesizere som Moog og Korg tok virkelig av og grupper som Tangerine Dream, Jean Michel Jarre, Klaus Schulze, Vangelis og Kraftwerk begynte å bli populære med sitt futuristiske lydbilde, og ble virkelig utfordrere til tradisjonell pop og rockemusikk. Roland-synthesizeren ble også innført, noe som kunne lage forvrengte tromme-lyder og rytme, slik som 303, og etter hvert 808 og 909 trommemaskiner.

1980-tallet

Popmusikken ble mer og mer influert av elektronisk musikk, og et av de største idolene på den tiden, Madonna, brukte elektronisk musikk flittig. Andre kjente artister og grupper var Depeche Mode, New Order og KLF. Samtidig ble Kraftwerk og andre mer alternativt og en slags undergrunnsmusikk som mistet litt fotfeste. Men det skulle ikke gå lenge før syntetiske substanser og lydeffekter skulle ta verden med storm igjen. Nå begynte man å utkrystallisere flere sjangere og stilarter.

1990-tallet

De kommersielle kreftene begynte å fatte at elektronisk musikk hadde kommet for å bli, og band som The Prodigy, Chemical Brothers, Orbital, Fatboy Slim og Underworld la ambient for sine føtter med en slags britisk sound. House og trance ble også populære alternativ som kunne huse konserter for flere hundretusen tilskuere om gangen. I Norge ble Hyperstate og undergrunns-musikken sett på som et springbrett for unge til å teste syntetiske stoff som blant annet Ecstacy. Nesten hele tiåret var forbeholdt utvikling av elektronisk musikk.

2000-tallet

I denne perioden og fram til i dag har elektronisk musikk dreid seg om DJer, store festivaler og blinkende laserlys. Tiesto, van Buuren, David Guetta, Avicii, Calvin Harris og ikke minst Kygo og Alan Walker fra Norge. I dag lages elektronisk musikk med enkle digitale løsninger som hvem som helst kan lage på gutterommet. Med strømmetjenester og internett, er sjansene for å få en karriere innenfor elektronisk musikk mye større enn den var før.

Back To Top
Total